HOVIMÄKI -ESITYS ON RAIKAS JA MODERNI TULKINTA RAKASTETUSTA TV- JA KIRJASARJASTA.
Hovimäki -näytelmä sijoittuu vuoteen 1808, jolloin Ruotsi ja Venäjä käyvät Suomesta sotaa. Teos käsittelee suomalaisten isänmaanrakkauden ja lojaliteetin tunteita silloin, kun suomalaisilla ei vielä ole isänmaata. Tarkastellessaan varhaista suhdettamme sekä länteen että itään teos on ajankohtainen ja tärkeä. Sen keskeinen aihe on, miten sorron päälle voi rakentaa sovintoa.
Hovimäen kartanon tuore isäntä Magnus joutuu naurunalaiseksi yrittäessään värvätä renkejään Ruotsin armeijaan. Armeija perääntyy, ja taistelukentiltä olisi viimeinkin lunastettava kunniaa. Mutta mikä on suomalaisen paikka? Sitä ihmettelee myös sepänpoika Aaron, kun Hovimäkeen karauttaa kasakkalauma upseerinaan kreivi Ignatiew, joka kiinnostuu Aaronin siskosta.
Nuori emäntä Johanna jää kartanosta vastuuseen isännän lähtiessä sotaan. Rinnallaan Johannalla on katkera talousmamselli Frieda, josta ei ota selvää, onko tämä vihollinen vai ystävä. Piika Anna ei luota säätyläisnaisiin, mutta säätyläisnaiset tarvitsevat Annaa. Kun venäläiset miehittävät kartanon, eripuraiset naiset punovat yhteisen juonen.
Hovimäki -esitys liikkuu sekä Suomen sodan taistelukentillä että Hovimäen kartanossa, missä se nostaa esiin naisten tarinat. Esitys tutkii ihmisten välistä hierarkiaa ja ihmissuhteita silloin, kun taloudellinen ja juridinen eriarvoisuus on laein suojattua, kun naiset joutuvat herkästi kritiikin kohteiksi, ja kun valtiot katsovat oikeudekseen miehittää toisia.
Hovimäki -esityksen kerronta on nopeatempoista ja nokkelaa. Se on paitsi vetävä draama, myös tanssillinen ja audiovisuaalinen elämys.
Historiallisen tv- ja kirjasarjan HOVIMÄKI inspiroimana käsikirjoitettu näytelmä hurmaa Porin Teatterin päänäyttämöllä!
Alkuperäisteosten käsikirjoittajat:Carl Mesterton, Anna-Lisa Mesterton, Jussi-Pekka Aukia, Kirsti ManninenOhjaus ja käsikirjoitus:Hanna Ojala (vier.)Lavastussuunnittelu:Teemu LoikasPukusuunnittelu:Tiina ValkamaKoreografi:Petri Kauppinen (vier.)Äänisuunnittelu ja musiikki:Riku Metsä-Ketelä (vier.)Valosuunnittelu:Reijo Nieminen ja Riikka HakalaKampausten suunnittelu ja peruukit:Peppi Pennanen, Petriina SuomelaMaskeerauksen suunnittelu:Eija Juhola-Al-JubooriEnsi-ilta: 7.9.2024Esityspaikka: PäänäyttämöEsityksen kesto::2h 40min (sis. 25min väliajan)Esityksen ikäraja:12 vuottaEsitysoikeudet:Näytelmäkulma - Nordic Drama Corner OyMuuta huomioitavaa:Esityksessä käytetään teatterikäyttöön valmistettuja savutehosteita, jotka ovat terveydelle vaarattomia.Liput: 40€ peruslippu | 37€ eläkeläinen 35€ opiskelijat & työttömät
S-ETUKORTILLA MERKITYISTÄ NÄYTÖKSISTÄ 3 EURON ETU/LIPPU
Etu myös eläkeläisten, lasten, opiskelijoiden sekä työttömien lipuista. Etu 2 lippua / kortti. Etu koskee ainoastaan Porin Teatterin lippumyymälästä ostettuja lippuja. Lipun osto ei kerrytä Bonusta. Etu ei koske ryhmävarauksia, laskutusmyyntiä tai verkkokauppaa.
Hovimäen S-etunäytökset:
Pe 3.1. klo 19 Ke 12.2. klo 19 Pe 14.3. klo 13 To 24.4. klo 19
Porin Teatteri on mukana valtakunnallisessa Taidetestaajat -kulttuurikasvatusohjelmassa
Kyseessä on Suomen suurin kulttuurikasvatusohjelma, joka tarjoaa kaikille Suomen kahdeksasluokkalaisille ja heidän opettajilleen 1–2 vierailua lukuvuodessa korkealaatuisen taiteen pariin. Tavoitteena tarjota nuorille unohtumattomia taide-elämyksiä sekä työkaluja muodostaa kokemuksestaan perusteltu mielipide. Ohjelmaa koordinoi Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto ja sitä rahoittavat Suomen Kulttuurirahasto ja Svenska kulturfonden. (taidetestaajat.fi)
Keväällä 2025 Porin Teatterissa tulee vierailemaan kasiluokkalaisia, jotka katsovat ja arvioivat draamanäytelmän Hovimäki. Tervetuloa teatteriin kasit!
Porin Teatterin syksy alkoi komeasti tällä kokonaisvaltaisella omaehtoisella teatteritoteutuksella. Ohjaaja ja käsikirjoittaja Hanna Ojala on luonut Hovimäen henkilöistä ja sukuhistorian palasista väkevän tarinan ja yhdessä muiden osaavien ammattilaisten kanssa tarjosi nähtäväksi sellaista teatteria, mitä täällä harvoin näemme.
Liikkuvat lavaelementit loivat etenemisen illuusion, valomaailma lumisateen hämärän taustan kera, tummat ihmishahmot kaartelivat rytmikkäällä koreografialla uhkaavasti susina reen ympärillä. Koko esitystä leimasi taitava vauhdikkaan koreografian, jykevän äänimaailman, valotaiteen ja lavastuksen dynamiikan sekä hurjan intensiteetin yhteisesti luoma jopa hieman hengästyttävä rytmi. Puvustus ja maskeeraus oli myös näkyvässä osassa. Näyttelijätyö oli tarkkaa, painokasta, ja valtaosin puhe nopeaa ja voimakasta.
Tarina piti erinomaisesti otteessaan, ja sepän tytär Anna (Heidi Rantakeisu) toi veljensä Aaronin (Oskari Penttilä) kanssa alustalaisten näkökulmaa. Kolmen vahvan naisen yhteistyö yli säätyrajojen nousi temaattisesti esille. Myös sota seurauksineen näkyi ja herkisti.
Näyttelijöistä tiukin suoritus oli Maria Peren mamselli, joka roolihahmona oli monella tapaa ylitse muiden. Äärimmäisen hurja, noitamainen, salaperäistä uhkaa ja arvaamattomuutta henkivä, mutta taustalla herkkyyttä ja surua. Maria Pere loi ristiriitaisen hahmonsa tarkasti ja selkein vedoin. Upeaa seurattavaa.
Aija Pahkala ja Petri Knuuttila tekivät samaistuttavammista henkilöistään onnistuneet ja sympaattiset luonnekuvat. Heidi Rantakeisu ja Oskari Penttilä jäivät myös mieleen puhtaasti näyteltyinä rooleina. Hyvä käsiohjelma on osa onnistunutta teatteriesitystä. Kattava Suomen sodan ja ajankuvan taustoitus täydensi tämän omintakeisen 1800-luvun alkuun sijoittuvan intensiivisen ja raikkaan teatterielämyksen.
Satakunnan Kansa 8.8.2024
Ohjaaja Hanna Ojala on sanonut halunneensa tehdä omanlaisensa tulkinnan Hovimäestä. Siinä hän on onnistunut. Tarinan keskiössä ovat naiset, joita ahdistava tilanne sodan jaloissa yhdistää säätyrajoista piittaamatta. Sota puolestaan näyttäytyy raadollisena ja sitä tarjoillaan pitkin kohtauksin.
Näytelmän puvustukselle annan täydet pisteet kekseliäisyydestä ja ihastuttavista yksityiskohdista – kuten siitä, miten Hovimäen logo näkyy kartanon väen vaatteissa. Lavastus on yksinkertainen, mutta oivaltava. Tanssin tuominen osaksi näytelmää toimii mainiosti ja luo tehoa kohtauksiin.
Satakunnan Viikko 10.9.2024
Upeasti toteutettu Hovimäki Porin Teatterissa! Mahtavat roolisuoritukset, äänet, valot, visuaalisuus. Täydellinen tunteisiin menevä teatterinautinto! Ainoa harmitus oli, että jätimme miehet kotiin – olisivat nauttineet vauhdikkaasta esityksestä.
Satakunnan Kansa Länsi-Suomi | tekstaripalsta 8.10.2024
Olimme perjantaina Hovimäkeä katsomassa ja kyllä tykkäsimme! Sotaisaa oli, mutta emme voi mitään historiallemme! Sodittu on, mutta naisten on ollut pärjättävä! Äitien, vaimojen ja piikalikkojen! Ja mikä voima naisissa onkaan, kun tekevät yhteistyötä!
Tykkäsin silloin aikanaan tv-sarjasta kovin, mutta en muistanut juonta enää yhtään, joten menin ihan ilman ennakkoajatuksia. Oli upea kaksi ja puolituntinen, kiitos!
Sähköposti palaute 14.10.2024
Ryhmämme piti kovasti esityksestä. Näytelmä vakuutti hallitulla ohjauksella, jännittävällä tarinalla ja hyvällä näyttelijäntyöllä, unohtamatta visuaalisia elämyksiä sekä kautta näytelmän nähtyä oivaltavaa ja taidolla toteutettua koreografiaa.
Kolme erilaista naista, Aija Pahkala (Johanna), Maria Pere (Frieda) ja Heidi Rantakeisu (Anna) näyttelivät vahvasti ja muodostivat voimakolmikon, joka puolusti kotikartanoa Suomen sodan melskeissä. Petri Knuuttilan Magnus oli sympaattinen hahmo ja hänen vilpittömän idealisminsa törmääminen sodan veriseen todellisuuteen kosketti traagisuudessaan. Pekka Hännisen pastori Wegelius ja Oskari Penttilän kapinahenkinen sepänpoika Aaron jäivät myös mieleen, samoin Marko Honkasen osuvin, herkullisen koomisin piirtein esittämä Klinspor sekä Christian Lindroosin raamikas upseeri Ignatiew, nämä vain muutamia mainitakseni.
Tyylitelty, näennäisen yksinkertainen lavastus toimi hienosti, vaikutuksen tekivät monet upein valoefektein toteutetut kohtaukset.
Totesimme paluumatkalla, että näytelmä oli tänä päivänä hätkähdyttävän ajankohtainen. Yksittäisten ihmiskohtaloiden avulla kuvattu kansakunnan historian murros liikuttaa. Vielä bussissakin riitti ajatustenvaihtoa näytelmästä.
Sähköposti palaute 27.10.2024
PE 3.1.2025
EU Date: 1735862400 Weekday Index: 4 Formatted Date: 3.1.2025
EU Date: 1747440000 Weekday Index: 5 Formatted Date: 17.5.2025
klo 18:00
osta liputEnsi-ilta: 7.9.2024Esityksen kesto::2h 40min (sis. 25min väliajan)Esityksen ikäraja:12 vuottaEsitysoikeudet:Näytelmäkulma - Nordic Drama Corner OyMuuta huomioitavaa:Esityksessä käytetään teatterikäyttöön valmistettuja savutehosteita, jotka ovat terveydelle vaarattomia.Liput: 40€ peruslippu | 37€ eläkeläinen 35€ opiskelijat & työttömätEsityspaikka: PäänäyttämöHallituskatu 14 28100 Pori Katso kartta ja ajo-ohjeetPyörätuolipaikat ja S-etualennus vain suoraan Porin Teatterilta puh. 02 6344 840Päänäyttämön kaikilla riveillä on käytössä kuulolaitetta käyttäville tarkoitettu silmukkavahvistin. Induktiosilmukan kuuluvuus voi hieman vaihdella käyttäjän laitteen ja sijainnin mukaan.Alkuperäisteosten käsikirjoittajat:Carl Mesterton, Anna-Lisa Mesterton, Jussi-Pekka Aukia, Kirsti ManninenOhjaus ja käsikirjoitus:Hanna Ojala (vier.)Lavastussuunnittelu:Teemu LoikasPukusuunnittelu:Tiina ValkamaKoreografi:Petri Kauppinen (vier.)Äänisuunnittelu ja musiikki:Riku Metsä-Ketelä (vier.)Valosuunnittelu:Reijo Nieminen ja Riikka HakalaKampausten suunnittelu ja peruukit:Peppi Pennanen, Petriina SuomelaMaskeerauksen suunnittelu:Eija Juhola-Al-Juboori
Katsojakommentteja
Porin Teatterin syksy alkoi komeasti tällä kokonaisvaltaisella omaehtoisella teatteritoteutuksella. Ohjaaja ja käsikirjoittaja Hanna Ojala on luonut Hovimäen henkilöistä ja sukuhistorian palasista väkevän tarinan ja yhdessä muiden osaavien ammattilaisten kanssa tarjosi nähtäväksi sellaista teatteria, mitä täällä harvoin näemme.
Liikkuvat lavaelementit loivat etenemisen illuusion, valomaailma lumisateen hämärän taustan kera, tummat ihmishahmot kaartelivat rytmikkäällä koreografialla uhkaavasti susina reen ympärillä. Koko esitystä leimasi taitava vauhdikkaan koreografian, jykevän äänimaailman, valotaiteen ja lavastuksen dynamiikan sekä hurjan intensiteetin yhteisesti luoma jopa hieman hengästyttävä rytmi. Puvustus ja maskeeraus oli myös näkyvässä osassa. Näyttelijätyö oli tarkkaa, painokasta, ja valtaosin puhe nopeaa ja voimakasta.
Tarina piti erinomaisesti otteessaan, ja sepän tytär Anna (Heidi Rantakeisu) toi veljensä Aaronin (Oskari Penttilä) kanssa alustalaisten näkökulmaa. Kolmen vahvan naisen yhteistyö yli säätyrajojen nousi temaattisesti esille. Myös sota seurauksineen näkyi ja herkisti.
Näyttelijöistä tiukin suoritus oli Maria Peren mamselli, joka roolihahmona oli monella tapaa ylitse muiden. Äärimmäisen hurja, noitamainen, salaperäistä uhkaa ja arvaamattomuutta henkivä, mutta taustalla herkkyyttä ja surua. Maria Pere loi ristiriitaisen hahmonsa tarkasti ja selkein vedoin. Upeaa seurattavaa.
Aija Pahkala ja Petri Knuuttila tekivät samaistuttavammista henkilöistään onnistuneet ja sympaattiset luonnekuvat. Heidi Rantakeisu ja Oskari Penttilä jäivät myös mieleen puhtaasti näyteltyinä rooleina. Hyvä käsiohjelma on osa onnistunutta teatteriesitystä. Kattava Suomen sodan ja ajankuvan taustoitus täydensi tämän omintakeisen 1800-luvun alkuun sijoittuvan intensiivisen ja raikkaan teatterielämyksen.
Satakunnan Kansa 8.8.2024
Ohjaaja Hanna Ojala on sanonut halunneensa tehdä omanlaisensa tulkinnan Hovimäestä. Siinä hän on onnistunut. Tarinan keskiössä ovat naiset, joita ahdistava tilanne sodan jaloissa yhdistää säätyrajoista piittaamatta. Sota puolestaan näyttäytyy raadollisena ja sitä tarjoillaan pitkin kohtauksin.
Näytelmän puvustukselle annan täydet pisteet kekseliäisyydestä ja ihastuttavista yksityiskohdista – kuten siitä, miten Hovimäen logo näkyy kartanon väen vaatteissa. Lavastus on yksinkertainen, mutta oivaltava. Tanssin tuominen osaksi näytelmää toimii mainiosti ja luo tehoa kohtauksiin.
Satakunnan Viikko 10.9.2024
Upeasti toteutettu Hovimäki Porin Teatterissa! Mahtavat roolisuoritukset, äänet, valot, visuaalisuus. Täydellinen tunteisiin menevä teatterinautinto! Ainoa harmitus oli, että jätimme miehet kotiin – olisivat nauttineet vauhdikkaasta esityksestä.
Satakunnan Kansa Länsi-Suomi | tekstaripalsta 8.10.2024
Olimme perjantaina Hovimäkeä katsomassa ja kyllä tykkäsimme! Sotaisaa oli, mutta emme voi mitään historiallemme! Sodittu on, mutta naisten on ollut pärjättävä! Äitien, vaimojen ja piikalikkojen! Ja mikä voima naisissa onkaan, kun tekevät yhteistyötä!
Tykkäsin silloin aikanaan tv-sarjasta kovin, mutta en muistanut juonta enää yhtään, joten menin ihan ilman ennakkoajatuksia. Oli upea kaksi ja puolituntinen, kiitos!
Sähköposti palaute 14.10.2024
Ryhmämme piti kovasti esityksestä. Näytelmä vakuutti hallitulla ohjauksella, jännittävällä tarinalla ja hyvällä näyttelijäntyöllä, unohtamatta visuaalisia elämyksiä sekä kautta näytelmän nähtyä oivaltavaa ja taidolla toteutettua koreografiaa.
Kolme erilaista naista, Aija Pahkala (Johanna), Maria Pere (Frieda) ja Heidi Rantakeisu (Anna) näyttelivät vahvasti ja muodostivat voimakolmikon, joka puolusti kotikartanoa Suomen sodan melskeissä. Petri Knuuttilan Magnus oli sympaattinen hahmo ja hänen vilpittömän idealisminsa törmääminen sodan veriseen todellisuuteen kosketti traagisuudessaan. Pekka Hännisen pastori Wegelius ja Oskari Penttilän kapinahenkinen sepänpoika Aaron jäivät myös mieleen, samoin Marko Honkasen osuvin, herkullisen koomisin piirtein esittämä Klinspor sekä Christian Lindroosin raamikas upseeri Ignatiew, nämä vain muutamia mainitakseni.
Tyylitelty, näennäisen yksinkertainen lavastus toimi hienosti, vaikutuksen tekivät monet upein valoefektein toteutetut kohtaukset.
Totesimme paluumatkalla, että näytelmä oli tänä päivänä hätkähdyttävän ajankohtainen. Yksittäisten ihmiskohtaloiden avulla kuvattu kansakunnan historian murros liikuttaa. Vielä bussissakin riitti ajatustenvaihtoa näytelmästä.
Sähköposti palaute 27.10.2024