(MELKEIN) KAIKKI MINUSTA
”Kyllä tässä saa mies niin monena olla”
Komedian virtuoosina tunnettu Lari Halme hyppää näyttelijäntyön syvään päähän uudessa monologissaan.
Kahden vuosikymmenen ajan roolista toiseen kaahannut näyttelijä etsii itseään ja pohtii olemassaolon universaaleja kysymyksiä. Hukassa ovat myös vaimo, intohimo, mielenrauha ja villi nuoruus. Tervetuloa mukaan yölliselle seikkailulle, joka kuljettaa katsojat koomisiin tilanteisiin ja yllättäviin mielenmaisemiin näyttelijän pään ulko- ja sisäpuolelle.
Esityksessä on lainattu Lewis Carrollin Liisan seikkailut peilimaassa -teoksen Alice Martinin suomennoksesta nimeä Nakkelis Kokkelis sekä repliikkiä Arthur Millerin Kauppamatkustajan kuolema -näytelmästä.
(melkein) Kaikki minusta on näyttelijä Lari Halmeelle kirjoitettu monologinäytelmä, joka kertoo parisuhteesta ja näyttelijän ammatista. Näytelmässä käsitellään kepeästi vakavia aiheita, kuten ammatillisia haaveita ja pettymyksiä, elämän mitan rajallisuutta ja kohtaamisen vaikeutta parisuhteessa.
Monologiesityksen on käsikirjoittanut ja ohjannut Marika Vapaavuori.
Näytelmän kerroksellinen aikakäsitys kiertyy yhteen vuorokauteen, jonka aikana Halme vie katsojat niin teatteriin kuin baarikierroksellekin ja lopulta mielensä ja muistinsa syövereihin. Näytelmä piirtää armottoman tarkan kuvan luovasta alasta kliseineen.
Äänirooleissa:
Vaimo Miia Selin
Isä Tommi Raitolehto
Äiti Karoliina Blackburn
Omatunto Tuukka Huttunen
Sielu Ville Majamaa
Pikkuveli Olavi Leinonen
(melkein) Kaikki minusta vierailee Porin Teatterin päänäyttämöllä:
To 7.3.2024 klo 19.00
Katsojakommentteja
Lari Halme muuntautuu moniin eri hahmoihin monologissa ja on aivan ilmiömäinen sukeltaessaan roolista seuraavaan. Turhamainen näyttelijä haikailee hienoa pääosaa Arthur Millerin Kauppamatkustajan kuolemasta. Jos sen saa joku toinen ja kuitenkin huonompi näyttelijä, niin se nyt on aivan syvältä.
Tarinassa mennään vauhdilla roolista toiseen. Monologin taidokkuutta kuvastaa tunnetilojen nopea vaihtuminen. Ahdistus omasta turhamaisuudesta johtaa muutaman päivän irtiottoon. Näyttämön lavastus on tehty yksinkertaiseksi ja se jättää hyvin tilaa katsojan mielikuvitukselle. Erinomainen ääni- ja valosuunnittelu tuo tunnelman suoraan katsomoon. Lari Halmeen koreografia ja asteittainen humaltuminen ja siitä tokeneminen on hykerryttävää katsottavaa. Parisuhteen peruskysymys, tunteiden ilmaiseminen, on tarinan ydin. Paneutuminen tämän asian äärelle on (melkein) Kaikki minusta –monologin tärkeä ja myös samastuttava anti. Marika Vapaavuoren rytmikkäässä ohjauksessa suvantojen paikat ovat harkittu tarkoin ja ne antavat vauhdikkaiden kohtausten lomaan sopivasti ilmaa hengittää.
www.kulttuuritoimitus.fi
Lari Halme tunnetaan monipuolisena ja taitavana näyttelijänä, joka on yli kaksikymmentä vuotta tulkinnut lukuisia rooleja. Erityisesti häntä kiitetään akrobaattimaisesta kehon kielestä ja komiikan taitamisesta. (melkein) Kaikki minusta kertoo syvällisesti näyttelijäntyöstä, ihmissuhteista, haaveista, menneestä nuoruudesta ja ylipäänsä elämästä ja sen haasteista. Näyttämöllä Lari Halme on yksin, mutta tutut ääninäyttelijät siivittävät matkaa aina omaatuntoa myöten. Tarkkaan valitut lavasteet, valo- ja äänisuunnittelut ja musiikki toimivat hyvin nyt ja kiertueilla.
Tamperelainen -lehti
Lari Halme on esiintyjänä niin täynnä lavakarismaa, että hän tuntuu taitavan kaiken, mitä kunnon lavaesiintyjältä teatterissa voi monologissa odottaa. Ja niin paljon enemmän. Minut ainakin yllätti, mikä määrä ihmisiä oli lavalla Larin muuntautumiskyvyn tullessa esiin noin parissa kymmenessä eri hahmossa. Jälleen kerran hän eleitä, ilmeitä, ääntä muuttamalla teki sen, antoi täysillä palaa ja sai nauraa tälle Marika Vapaavuoren käsikirjoitukselle ja ohjaukselle ja Lari Halmeen esitykselle!
(Kulttuuri Guldyr)